Het is een doorbraak: de drie grote tabaksfabrikanten in de Verenigde Staten gaan eind dit najaar in grote krantenadvertenties en op de nationale tv-zenders een spotje uitzenden over de gevaren van roken.

 

De drie zijn Altria, Lorillard, Philip Morris en Reynolds. Dit lijken er dus vier, maar omdat Altria het moederbedrijf van Philip Morris is, zijn het er feitelijk drie.

Dit doen ze niet vrijwillig. Het is een uitvloeisel van een rechtszaak die in 1999 begon, aangespannen door het Amerikaanse ministerie van Justitie. Na diverse keren hoger beroep van beide kanten oordeelde een hoge rechter in april dat de tabaksgiganten door een eerdere uitspraak verplicht waren om een anti-reclame te maken voor het Amerikaanse publiek.

Op 26 november begint de reclamecampagne. Vanaf die datum worden er paginagrote advertenties geplaatst in de kranten van alle grote stedelijke gebieden, tv-spotjes van 30 tot 45 seconden worden uitgezonden op de grote landelijke netwerken ABC, CBS en NBC.

Wel kregen de advocaten van de tabaksfabrikanten het voor elkaar dat de krantenadvertenties in de staat North Carolina alleen maar in de kranten hoeven te staan die uitkomen in de stad Charlotte. North Carolina is een van de grootste tabaksverbouwers van de Verenigde Staten.

Meldpunt
info@cleanairnederland.nl
010-3200023 | 06-30082264
        
Word lid