In 2019 liet PMI, een van de 4 tabaksreuzen, weten iedereen zo snel mogelijk van het roken af, en aan hun vervanger IQOS te willen helpen. Een jaar later: dat bleek een leugen.
Deze PMI-campagne heet 'The Year of Unsmoke', ofwel 'Het jaar van ontroken'.
De website ExposeTobacco.org kwam vanaf april vorig jaar zeker 6 initiatieven op het spoor waarmee PMI hun gewone sigaretten nog promootte, wereldwijd.
Een paar voorbeelden:
- April 2019: in Costa Rica en Argentinië promoot PMI een bepaalde type sigaretten op jongerenevenementen.
- Mei 2019: in Israël adverteert PMI met een campagne die op jongeren en muziek gericht is om de verhoogde tabaksaccijns tegen te werken: sound up, price down
- Juni 2019: PMI introduceert nieuw type sigaret op de Indonesische markt, met een grote campagne op billboards
- December 2019: PMI breidt zijn productiecapaciteit voor sigaretten verder uit door met een regionale tabaksfabrikant in Oezbekistan samen te gaan werken
- Februari 2020: PMI verstuurt een persbericht met als juichende melding dat er meer Marlboro-sigaretten dan ooit zijn verkocht.
- Maart 2020: PMI wordt in Indonesië betrapt op het inzetten van advertenties voor sigaretten vlak bij scholen.
Kortom, PMI liegt de boel weer bij elkaar.