Clean Air Nederland krijgt klachten binnen over de sponsoring van tv-programma's op zowel de publieke zenders als commerciële zenders. Het merk Zensations is rond een aantal programma's met regelmaat te zien. Tabaksreclame is al jaren verboden, maar de producent maakt nog gebruik van een leemte in de Tabakswet omdat er geen tabak in haar product zit. De vraag is of deze vorm van reclame nog is toegestaan na 20 mei.

In de tabaksdetailhandel is een document verspreid met daarin uitleg over de regels die dan ingaan na herziening van de Tabakswet. Over e-sigaretten is hier de volgende tekst te lezen:

Vallen elektronische sigaretten onder Tabaksrichtlijn?
Ja. Elektronische sigaretten vallen ook onder deze (TPD) Tabaksrichtlijn. Behalve als een producent/importeur het product alleen op de markt brengt als hulpmiddel om met roken te stoppen. Dan valt het product onder de medicijnenrichtlijn en gelden er beperkte verkoopmogelijkheden.
E-sigaretten onder de TPD mogen vrij verkocht worden, maar daarvoor gelden de zelfde reclamerestricties als voor ‘traditionele’ tabaksproducten.
Een e-sigaret kan een wegwerpproduct zijn (disposable), oplaadbaar (rechargeable) of navulbaar (refillable).
Sommige beslissingen over de e-sigaret worden aan de lidstaten overgelaten, zoals de voorschriften over smaken, reclame zonder grensoverschrijdende effecten en leeftijdsgrenzen.

Meldpunt
info@cleanairnederland.nl
010-3200023 | 06-30082264
        
Word lid