Er liep een campagne van de overheid om roken en drinken te ontmoedigen. Ik ergerde me stevig aan deze campagne. Er wordt opgeroepen tot NIX tot je 18e verjaardag. Impliciet betekent dat dus dat je daarna maar los moet gaan, hetgeen mij zeer dom lijkt. Bovendien werd er totaal geen onderscheid gemaakt tussen de beide producten. Voorgesteld werd dat roken en drinken aan elkaar gelijk staan. Dat is bepaald onjuist! Als je alleen al naar de sterftecijfers kijkt komt het er ruwweg op neer dat 10 x meer mensen aan roken doodgaan, terwijl 10 x meer mensen geregeld alcohol gebruiken. Dat betekent dus dat roken 100 x gevaarlijker is dan drinken, en dat is een verschil dat je niet zomaar onder het tapijt kunt vegen. Ook het gevaar van verslaving is bij roken vele malen groter dan bij alcohol. Het gaf big tobacco een mooie gelegenheid zich achter de brede rug van de alcohol te verschuilen.

Verder bleef geheel onderbelicht welke schade aan de omgeving wordt aangericht door beide producten; dat is zo verschillend! Tabaksgebruik is ALTIJD schadelijk voor de omgeving, alcohol alleen in specifieke situaties.

De NIX18-campagne was een initiatief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en een groot aantal partners (Koninklijke Horeca Nederland, KWF kankerbestrijding, Longfonds, Trimbos-instituut, NOC*NSF, supermarkten verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, GGD Nederland, GGD’en, Thuiswinkel.org, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de ministeries van Veiligheid en Justitie en Algemene Zaken). Partijen die allemaal verschillende belangen hebben, waarbij sommigen er vooral op uit zijn bepaalde stappen te voorkomen. Geen wonder dus dat er zo'n halfslachtig wangedrocht uit kwam. Ook typerend voor de liberale politieke wind van dit moment. Dat houdt in dat de overheid tot het oneindige overlegt en onderhandelt met de betrokken bedrijfstakken en met hen probeert tot overeenstemming te komen. Het resultaat is meestal een gedrocht dat zijn doel niet kan bereiken.

Kortom: ook deze campagne deugde weer eens niet. En wat gebeurt er met ondeugdelijke campagnes? Die sorteren onvoldoende effect, en zijn dus goeddeels weggegooid geld. Maar dat was waarschijnlijk ook de bedoeling, terwijl de campagne als schaamlap fungeert. En intussen gaat het te bestrijden kwaad gewoon door.

En tenslotte begrijp ik niet waarom gerenommeerde organisaties als KWF kankerbestrijding, Longfonds, en Trimbos-instituut aan dit soort wanproducties meewerken. Ze zijn bij de neus genomen en erin getrapt.

Meldpunt
info@cleanairnederland.nl
010-3200023 | 06-30082264
        
Word lid