Zyn nicotinezakjes

Zyn is in Amerika een populair merk snus (nicotinezakjes). De marketing is vergelijkbaar met die van Marlboro en Camel; het stimuleert een verslaving.

Het programma moedigt gebruikers aan om punten te verzamelen door QR-codes op de verpakkingen te scannen, waarmee ze luxe prijzen kunnen winnen, zoals iPads en Dyson Airwraps. Dit programma trekt vooral jongeren aan en doet denken aan historische tabaksreclamecampagnes zoals Camel Cash, waar jongeren werden aangemoedigd om promotionele spullen te verzamelen.

Zyn, eigendom van Philip Morris International, heeft zijn nicotinezakjes verkocht aan miljoenen gebruikers, wat leidt tot bezorgdheid bij volksgezondheidsdeskundigen en politici zoals Chuck Schumer. Ondanks dat platforms zoals TikTok en Meta geen betaalde promotie van nicotineproducten toestaan, vinden merken zoals Zyn manieren om via gebruikers en influencers toch marketing te bedrijven.

Philip Morris beweert dat hun reclame en beloningsprogramma's alleen gericht zijn op legale nicotinegebruikers van 21 jaar en ouder. Ondanks dit, roept de populariteit van Zyn's beloningsprogramma onder jongeren vragen op over de effectiviteit van de regelgeving en het potentieel voor verslaving.

Meldpunt
info@cleanairnederland.nl
010-3200023 | 06-30082264
        
Word lid