Tabaksindustrie Indonesië (3)
Philip Morris en British American Tobacco (BAT) zien de winst in westerse landen al jaren sterk kelderen door de steeds strengere tabakswetgeving. Om het imago van puur winstgevende bedrijfstak overeind te houden namen beide tabaksgiganten in de afgelopen jaren twee fabrikanten in Indonesië over die alleen voor de nationale markt produceren.
Vervolgens werden reclametrucs heringevoerd die in de westerse wereld allang verboden zijn. Zo kwam de Marlboro-man terug uit het arsenaal van Philip Morris, en werd volop ingezet op sponsoring van vele muziek- en sportevenementen. Dit alles geholpen door een warrig nationaal tabaksbeleid. President Widodo heeft weliswaar een beleid ingevoerd dat scholen rookvrije gebieden zijn en dat tabaksreclame in hun onmiddellijke nabijheid verboden is, maar in de praktijk wordt deze regels met voeten getreden. Vorig jaar was Widodo nog op staatsbezoek in de Verenigde Staten, waar zijn minister van Volksgezondheid nog een overeenkomst sloot met Philip Morris.
BAT misbruikt Afrikanen (2)
Het was al bekend dat BAT in diverse Afrikaanse landen alles uit de kast haalt om zoveel mogelijk winst te boeken. Tot dusver bleef de berichtgeving wat globaal, de mensen kwamen zelf amper aan het woord.
Van Rijn over rookruimtes
In april probeerde ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber een wetsvoorstel in te dienen om rookruimtes in de horeca af te schaffen. Hier bleek geen meerderheid voor te zijn en het wetsvoorstel werd niet ingediend. Maar ze stelde daarna wel vragen aan staatssecretaris Van Rijn over deze gebleken toename. Van Rijn stuurde zijn antwoorden vorige week naar haar toe, en ze heeft zijn antwoorden nu via Twitter gepubliceerd.
Plain packaging populairder
Op Wereld Niet-roken Dag was het thema plain packaging. Steeds meer regeringen gaan het invoeren of overwegen het sterk om in te voeren.
Pagina 471 van 705