De populariteit van alternatieven voor sigaretten blijft maar groeien. Zo ook voor 'Zyn', een merk nicotinezakjes zonder tabak, volgens de producent een “frisse manier om van nicotine te genieten.”
'Zyn' is een onderdeel van Philip Morris, en presenteert het product als een modernere manier om van nicotine te 'genieten'. De kleine zakjes worden bij gebruik onder de bovenlip geplaatst, waarvandaan de nicotine via het mondslijmvlies in de bloedbaan opgenomen wordt. Dit geeft de gebruiker een ontspannen gevoel. De zakjes zijn rookloos en tabaksvrij, maar bevatten nicotinezout, zoet- en smaakstoffen en stabilisatoren. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende smaken, zoals Cool Mint, koffie en citrus.
Officieel richt Zyn zich op volwassenen van minimaal 21 jaar oud, maar in de praktijk is het product vooral onder jongeren populair. Een onderzoek uit 2023 onder Amerikaanse jongeren van 15 tot 24 jaar, toonde aan dat maar liefst 16% van hen de nicotinezakjes wel eens had geprobeerd, en 12% ze op regelmatige basis gebruikten. Critici storen zich aan de marketingtactieken van Zyn. Zo zou Zyn zich via influencers met jong publiek, die het product aanraden aan hun volgers, zich toch richten op tieners.
Zyn wordt neergezet als een alternatief voor roken, maar het is absoluut geen hulpmiddel bij het stoppen met nicotinegebruik. Zoals bekend is nicotine uiterst verslavend en schadelijk voor de gezondheid. Zo kan nicotine de hartslag en bloeddruk verhogen, en de bloedvaten vernauwen, wat kan leiden tot ernstige hartproblemen. Ook kan nicotine de leverfunctie schaden en de slaapkwaliteit verslechten. Daar komt nog bij, dat de zakjes door hun plaatsing in de mond kunnen leiden tot tandvleesproblemen, gaatjes en tandbederf. Over de effecten van Zyn op de lange termijn is nog niet voldoende bekend, maar we kunnen wel al concluderen dat het frequente en langdurige gebruik ervan sterk wordt afgeraden.
Het feit dat Zyn tabaksvrij is, betekent dus echt niet dat het een veilig product is voor de gezondheid. Het is dus belangrijk dat organisaties en ouders zich bewust zijn van de risico’s van de nicotinezakjes en dat jongeren beter geïnformeerd worden over de gevaren van Zyn, en andere nicotineproducten.