Joris Dullaert
Joris Dullaert

Joris Dullaert, psycholoog en oprichter van WeQuit, schrijft regelmatig stukken op zijn LinkedIn pagina over roken, vapen en nicotineverslaving. Soms kunnen we leren van de tabaks- en nicotine-industrie.

The Real Cost is een bekroonde al weer 10 jaar oude publieke voorlichtingscampagne van de Amerikaanse Voedsel- en Warenautoriteit (FDA, Food and Drug Administration). 'The Real Cost' heeft als doel om jongeren ervan te weerhouden tabaks- en nicotineproducten te gaan gebruiken. Met name door met voorlichting jongeren te informeren over de negatieve gezondheidseffecten en risico's van vapen en roken.

De campagne is ontwikkeld op basis van uitgebreid onderzoek en maakt gebruik van een mix van kosteneffectieve marketing- en reclametactieken via communicatiekanalen die relevant zijn om een ​​jong publiek te bereiken waaronder alle bekende sociale-mediakanalen. In feite zijn het dezelfde methoden en middelen die de tabaks- en nicotineindustrie gebruiken. Leren van je tegenstander dus...

Dat deze preventiestrategie goed werkt is inmiddels een bewezen feit.

Jammer dat we geen rookvrije generatie krijgen door effectief beleid t.a.v. verkrijgbaarheid van tabak en vapes voor jongeren geboren na 2012. Daarbij: door de bezuinigingen op preventie gaat niet alleen veel bestaande kennis verloren, ook is er minder budget voor campagnes. Bijvoorbeeld om jongeren niet te laten beginnen / te laten stoppen met roken/ vapen. Deze campagnes werken. Net zoals marketing door de tabaksindustrie. —> De tabaksindustrie besteedt jaarlijks ongeveer $9 miljard aan marketing, wat neerkomt op bijna $1 miljoen per uur.

Als we dat omdraaien kunnen we natuurlijk ook leren van hun effectieve beïnvloedingsstrategieën en deze inzetten voor positieve doeleinden. Door gebruik te maken van vergelijkbare kanalen en tactieken als de tabaksindustrie, maar dan met een anti-rook of vape boodschap, kunnen we jongeren effectief bereiken.

Kijkend naar de VS; de "The Real Cost" campagne heeft echt impact gehad op het terugdringen van nicotinegebruik onder jongeren in de VS:

  • De campagne heeft tussen 2014 en 2016 naar schatting 380.000 tot 587.000 jongeren van 11-19 jaar ervan weerhouden om te gaan roken.
  • Jongeren die de advertenties zagen, stonden minder open voor zowel vapen als roken.
  • De campagne gebruikte slimme strategieën via populaire platforms zoals YouTube, Spotify, Snapchat, Instagram en gaming platforms.
  • Onderzoek toonde aan dat jongeren die de campagne zagen meer risico's zagen in roken en vapen, en minder geneigd waren ermee te beginnen.

De campagne loopt al tien jaar en past zich telkens aan op het gedrag van jongeren (nu meer focus op vapen) en media-aanbod.

In de afbeelding hieronder zie je wat een relatief kleine investering in preventie oplevert.

 

Meldpunt
Word lid