Fruitige 'klik'-sigaretten

Marlboro-sigaretten met smaakjes watermeloen, bosbessen en menthol worden in Latijns-Amerika op de markt gezet ondanks een dreigend verbod. Deze fruitige 'klik'-sigaretten zijn een hit onder Latijns-Amerikaanse tieners.

Verónica García, een 13-jarig Chileens meisje, begon op 13-jarige leeftijd met het roken van haar eerste sigaret en kocht later haar eigen pakjes sigaretten met smaakjes. Deze nieuwere varianten, bekend als "kliksigaretten", worden steeds populairder in Latijns-Amerika, waar ze helaas een groot succes zijn voor tabaksgiganten British American Tobacco en Philip Morris International. Beide bedrijven hebben smaken in conventionele sigaretten gepompt en strijden tegen pogingen om de producten in de regio te verbieden. Beide bedrijven hebben de afgelopen jaren tientallen nieuwe merken smaakcapsules uitgebracht in Latijns-Amerika, ondanks beloften om sigaretten geleidelijk uit te faseren ten gunste van nieuwere nicotineproducten en de belofte om tabak niet op een manier op de markt te brengen die aantrekkelijk is voor kinderen.

In Chili zijn merken als de bessensmaak Lucky Strike Fresh Wild nu goed voor 42% van de verkochte sigaretten in het land, tegen minder dan 2% in 2009. In Peru maken gearomatiseerde sigaretten meer dan de helft van de verkopen uit. In Argentinië, Bolivia, Colombia, Costa Rica, Guatemala en Mexico bevat meer dan één op de vijf verkochte sigaretten de smaakcapsules.

De groeiende populariteit van capsulesigaretten trekt de aandacht van onderzoekers, beleidsmakers en artsen, aangezien tabaksgerelateerde ziekten naar schatting jaarlijks bijna $ 34 miljard kosten aan gezondheidsministeries in Latijns-Amerika en bijdragen aan meer dan een kwart miljoen sterfgevallen in de regio per jaar. Beide bedrijven zeggen dat hun producten niet bedoeld zijn voor kinderen en alleen gericht zijn op volwassen consumenten.

In 2016 kondigde Marlboro-maker Philip Morris International zijn doel aan om een ​​rookvrije toekomst te creëren door zijn iQOS-verwarmde tabaksapparaat te introduceren. In de daaropvolgende acht jaar introduceerde het bedrijf echter minstens 30 nieuwe smaakcapsulesigarettenmerken op de Latijns-Amerikaanse markt, waaronder de watermeloensmaak Marlboro Summer Zest en de kersen- en mentholsmaak Marlboro Blossom Fusion. In 2020 kondigde British American Tobacco aan dat het zich zou terugtrekken uit de sigarettenbusiness en zich zou concentreren op het overschakelen van rokers naar nieuwere producten, zoals zijn Vuse-vapingapparaat.

British American Tobacco bleef nieuwe lijnen sigaretten met fruitsmaken uitbrengen, waaronder Kent Neo Tropic en Pall Mall Sunrise Mix. Het aantal smaken is sindsdien explosief toegenomen, waarbij veel Chilenen van 14 tot 27 jaar de smaak van clicksigaretten beschreven. De aantrekkingskracht van gearomatiseerde sigaretten op kinderen reikt veel verder dan Chili, met onderzoeken die schatten dat de helft van de rokers van 10 tot 19 jaar in Mexico capsulesigaretten gebruikt en 75% van de tienerrokers in Argentinië gearomatiseerde sigaretten gebruikt.

Philip Morris International heeft erkend dat zoete en fruitige smaken een belangrijke reden zijn waarom tieners een ander nicotineproduct gaan gebruiken: vapes. In 2023 steunde het bedrijf smaakbeperkingen voor vapes in het Verenigd Koninkrijk "om de onterechte aantrekkingskracht van jongeren te beperken." Snoepachtige smaken en opzichtige verpakkingen zijn slechts een voortzetting van de al lang bestaande praktijk van de tabaksindustrie om tieners te targeten, aldus Dale Mantey, hoogleraar aan de UTHealth Houston School of Public Health in Texas.

Het succes van de tabaksindustrie kan worden toegeschreven aan effectieve marketing voor jongeren, zoals het tonen van jonge modellen die in badpakken rennen op het nummer "Cool Kids" van Echosmith. Philip Morris International heeft ook zijn capsulemerken gepromoot door tickets te verloten voor elektronische muziekfestivals en door het Estéreo Picnic muziekfestival in Colombia te sponsoren. Dit heeft geleid tot een stijging van het marktaandeel voor capsulesigaretten in Colombia tot 33% vorig jaar. Experts op het gebied van volksgezondheid beweren echter dat het verbieden van smaken in sigaretten het aantal minderjarigen dat rookt aanzienlijk kan verminderen. Ondanks internationale verdragsrichtlijnen die aanbevelen dat meer dan 180 lidstaten sigarettenaroma's verbieden of beperken, zijn pogingen om smaken te verbieden in heel Latijns-Amerika mislukt. Handelsorganisaties in Brazilië hebben een verbod op tabaksaroma's voor de rechter aangevochten, wat heeft geleid tot vertraging in de uitvoering.

Chili heeft het hoogste percentage tabaksgebruik op het westelijk halfrond, met bijna 30% van de bevolking die in 2020 tabak gebruikte. Volksgezondheidsfunctionarissen probeerden smaken te blokkeren voordat ze algemeen verkrijgbaar werden, en lanceerden in 2011 een openingssalvo. Het ministerie van Volksgezondheid probeerde smaakstoffen te verbieden op grond van een wet die het de bevoegdheid gaf om ingrediënten te verbieden die schadelijker waren voor rokers, maar het verbod werd snel geblokkeerd door het kantoor van de comptroller-generaal. Het ministerie van Volksgezondheid probeerde in 2013 opnieuw een nieuw verbod, beperkt tot menthol, maar opnieuw werd het afgewezen. British American Tobacco en Philip Morris International dienden documenten in om zich tegen de petitie te verzetten, maar het ministerie van Volksgezondheid verloor.

Wetgevers bleven proberen smaken te verbieden toen capsulemerken in populariteit explodeerden, waardoor hun marktaandeel in 2015 steeg tot 30%. British American Tobacco dreigde de activiteiten in tabaksteeltgebieden te sluiten en zijn sigarettenfabriek te sluiten als een wetsvoorstel met een smaakverbod wet zou worden. Tabaksarbeiders protesteerden ook tegen het verbod en richtten zich op individuele senatoren die het wetsvoorstel steunden. Toen het voorgestelde verbod in 2021 weer aan populariteit won, verzette British American Tobacco zich er opnieuw tegen en sindsdien is het wetsvoorstel vastgelopen.

Meldpunt
Word lid