Philip Morris, een grote speler in de tabaksindustrie, probeert de IQOS – een elektronisch apparaat dat tabak verhit in plaats van verbrandt – te profileren als de 'sigaret van de toekomst'. Bizar omdat het nog verslavender is dan gewone sigaretten.
Hoewel de fabrikant claimt dat de IQOS minder schadelijk is dan een traditionele sigaret, blijft het apparaat vol met verslavende nicotine en bevat het nog steeds schadelijke stoffen. Volgens gezondheidswetenschappers kunnen verhitte tabaksproducten ook kankerverwekkende stoffen vrijmaken. Daarnaast worden sommige schadelijke stoffen zelfs in hogere concentraties aangetroffen dan bij gewone sigaretten.
Philip Morris zet zich met de IQOS op agressieve wijze in om het product populair te maken. In verschillende landen worden marketingcampagnes georganiseerd, met als doel de IQOS aantrekkelijk te maken als gezonder en modieuzer alternatief. In Nederland liggen deze promoties gevoeliger door restrictieve regels rond tabaksreclame, maar via kleurrijke ontwerpen en het aanbieden van smaakvarianten probeert het bedrijf toch nieuwe gebruikers aan zich te binden.
Ondanks claims van Philip Morris dat hun ‘rookvrije’ producten een stap richting een rookvrije wereld zijn, waarschuwen experts dat deze strategie vooral gericht is op winst. Tabaksverslavingsonderzoekers noemen het misleidend om de IQOS als minder schadelijk te presenteren. Volgens hen blijft het gebruik van IQOS riskant en dient het voornamelijk de commerciële belangen van de tabaksindustrie. Philip Morris zorgt er zo voor dat ook toekomstige generaties afhankelijk blijven van hun nicotineproducten, ongeacht het type consumptiemiddel.