De pafbus, een bus die rokers vanuit Nederland naar Luxemburg brengt om daar goedkoop sigaretten te kopen, wordt steeds populairder. Sinds het rookverbod en de accijnsverhoging op tabak, is de vraag naar deze busdiensten enorm toegenomen.
De bus rijdt één tot twee keer per maand en kan nu tot negentig passagiers vervoeren. Oorspronkelijk bedoeld voor grote groepen, kunnen nu ook individuen tickets kopen, wat aantoont dat de behoefte om goedkoper te kunnen roken groot is.
De reizigers zijn enthousiast over de busreis, die hen niet enkel in staat stelt goedkoper sigaretten te kopen, maar ook een sociale uitlaatklep biedt. De bus stopt bij een winkel in Luxemburg, waar passagiers snel hun inkopen doen, vaak met behulp van een speciale code om voor de rij te kunnen passeren. De bus is populair geworden, met reizigers die vaak tassen vol sigaretten meenemen. Voor ongeveer 40 euro kunnen ze een reis maken en tussen de 400 en 500 euro besparen, aangezien sigaretten in Luxemburg meer dan 5 euro per pakje kosten, terwijl dit in Nederland meer dan 11 euro is.
De Winkelbusorganisatie benadrukt dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de hoeveelheid tabak die elke reiziger meeneemt en waarschuwt dat bij te grote hoeveelheden de douane vragen kan stellen. De organisatie stelt dat hun service voorkomt dat mensen naar de illegale tabakshandel gaan, wat riskanter is, omdat de kwaliteit van die producten vaak niet te controleren is. Na de accijnsverhoging is de illegale handel in tabak in Nederland toegenomen, waarbij veel mensen via sociale media in contact komen met dealers.
Een lokale tabaksverkoper uit Alkmaar is niet blij met deze situatie. De stop van tabaksverkoop in supermarkten heeft, ondanks de opkomst van de Winkelbus, voor hem ook geleid tot meer klanten en hogere omzet. Toch merkt hij op dat deze omzet niet leidt tot hogere winst vanwege de belastingen die de overheid ontvangt. De verkoper gelooft niet dat de accijnsverhoging effectief is om het aantal rokers te verminderen, aangezien dit percentage al jaren rond de 13 procent blijft. Hij stelt dat de politieke maatregelen vooral voor eigen hachje zijn genomen zonder goed na te denken over de gevolgen.
Veel rokers in de bus geven aan dat ze weten dat stoppen met roken de beste optie is, maar dat de verslaving te sterk is. Een van hen benadrukt dat roken voor hem ontspannend is en dat hij eerder stress ervaart van de gedachte aan stoppen. Een andere roker suggereert dat er meer ondersteuning zou moeten zijn voor mensen die willen stoppen, vergelijkbaar met wat beschikbaar is voor verslaving aan alcohol of drugs. De organisator van de Winkelbus zelf is twaalf jaar geleden gestopt met roken en beschouwt dat als de beste beslissing van zijn leven.
Al met al illustreert het artikel de blijvende populariteit van roken en de manieren waarop rokers proberen om de kosten te verlagen, ondanks de overheidsmaatregelen die zijn genomen om het roken te ontmoedigen.