Column Noks Nauta | Ziekenhuizen en zorginstellingen zeggen rookvrij te zijn, maar rokers blijven er roken. Tijd voor juridische acties voor veilige toegang tot zorg.

Er zijn in Nederland circa 1,2 miljoen mensen met astma, COPD, long- en luchtwegallergieën of vergelijkbare gevoeligheden. Zij worden bij het ongewenst meeroken vaak benauwd en ervaren dus gezondheidsklachten. Mevrouw Noks Nauta is een van die mensen. Zij maakt regelmatig mee dat rokers en mensen om hen heen dit niet begrijpen.

Ik was het zat, schreef ik op 19 april hier in een blog. En daarom had ik een officiële klacht ingediend over het roken bij de ingang van het ziekenhuis, waar ik gezondheidsklachten van krijg. En ik beroep me op mijn recht op een veilige toegang.

Inmiddels is het alweer een maand later. De klacht naar het ziekenhuis is gedateerd op 9 maart. Op 1 mei werd ik gebeld door iemand die alleen haar voornaam A. noemde en zei dat ze van het D. ziekenhuis was. En of ik mevrouw Nauta was. Met veel omhaal van woorden vroeg ze of ze me wat mocht uitleggen. Ik zei dat dat mocht, maar ik zei erbij dat ik op een formele klacht ook een formeel antwoord wil. En dat ik alles wat ze ging zeggen dus ook per mail bevestigd wilde hebben.

Noks Nauta
Noks Nauta

Ze begon met te zeggen dat ze me heel goed begreep (dat leren deze mensen in een cursus dat ze daar altijd mee moeten beginnen). Maar ik merkte er niets van. En dat ze een project gestart waren in het kader van het Nationaal Preventieakkoord. En dat dat in 2040… Waarop ik haar onderbrak en zei: “Maar mevrouw, dan leef ik waarschijnlijk niet meer”! En ze ging gewoon verder, want dit was zo belangrijk, want dan pakten ze het veel breder aan. En inmiddels rookt nog maar 20% van de Utrechters. En je kon mensen toch niet verplichten om te stoppen met roken, etc. …

“Maar ze kunnen mensen toch wel verbieden mijn gezondheid te schaden?” stelde ik daar tegenover. Maar ze had haar verhaal nog niet af. En als ik andere ziekenhuizen wist waar het wel goed ging, dan hoorde ze dat graag.

Hè? Ze begreep me helemaal niet. En volgens mij draaide ze de zaken ook om. Ik vind dat het ziekenhuis haar bezoekers moet beschermen tegen gezondheidsschade. Er is toch ook zoiets als het Zorginstituut Nederland waarin ziekenhuizen samenwerken? Zo kun je toch met elkaar overleggen over hoe dit aan te pakken?

Zet een paar slimme en creatieve mensen bij elkaar, verzin wat innovatieve dingen en ga aan de slag! Alleen zeggen dat het zo moeilijk is, lost niks op. Niets doen lost in zulke situaties nooit iets op.

Nu proberen om contact te krijgen met mijn jurist van de rechtsbijstand. Hoe kan ik verder? Als zelfs een klacht verzandt en in rook opgaat?