Nieuwe campagne Rookvrije Generatie

De Rookvrije Generatie lanceert een nieuwe campagne om jongeren te beschermen tegen tabak en vapes, met opvallende verhalen, beelden en feiten.

Vanaf juni 2025 zal een nieuwe koers voor de campagne Rookvrije Generatie worden gelanceerd. Zowel de vakbladen MarketingTribune als Fonk Magazine geven inzicht in de nieuwe koers die wordt ingezet om jongeren te beschermen tegen de verleidingen van roken en vapen.

De campagne bestaat uit drie onderdelen: 'Het Puberportret', waarin jongeren vertellen over de sociale druk rond vapen; 'Jong Geleerd', waarin ouders en opvoeders worden aangesproken op hun voorbeeldfunctie; en 'Explainers' met experts die feiten over nicotinegebruik op een toegankelijke manier uitleggen. Deze componenten zijn ontwikkeld in samenwerking met de creatieve bureaus Blend, Home en Lama Lama.

De toon van de campagne is bewust confronterend. Met scherpe beelden, echte verhalen van jongeren en krachtige statements wil de campagne laten zien hoe de tabaks- en vape-industrie jongeren doelgericht probeert te beïnvloeden. De achterliggende boodschap is duidelijk: jongeren hebben recht op een rookvrije toekomst.

Het bureau van de samenwerkende Gezondheidsfondsen licht toe dat het tijd is om in te grijpen: "We zien dat jongeren nog steeds verleid worden door smaakjes, influencers en 'coolness'-marketing. Met deze campagne willen we hen én hun omgeving weerbaarder maken."

Bronnen

Meldpunt
Word lid