Op 12 december 2024 zal in de Tweede Kamer het burgerinitiatief Nicotinee (generatie/leeftijdgebonden nicotineverbod) besproken worden, een initiatief van enkele medische organisaties.
In Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam is via digitale billboards een sterke overtuigende boodschap gepresenteerd als voorbereiding op het burgerinitiatief Nicotinee.nl. De campagne is ontworpen en opgezet door Lennart Wienecke, creatief directeur bij reclamebureau APS Group. Wienecke en zijn collega’s voelden zich betrokken bij het onderwerp en wilden als verontwaardigde en bezorgde ouders een bijdrage leveren aan het initiatief.
De digitale billboards zullen van 18 november tot en met 12 december de posters tonen. De campagne krijgt daarnaast extra steun van de artsen achter het initiatief Vapen #jouwkeuze, die helpen bij de verdere uitrol en bewustwording rondom de strijd tegen vapen.
Op de website vapenjouwkeuze.nl wordt weergegeven wat je zelf kunt doen om de huidige vape-epidemie te bestrijden. Het initiatief roept iedereen op om hun stem te laten horen en het burgerinitiatief te ondersteunen met meer handtekeningen op nicotinee.nl. Met de kracht van deze campagne hopen APS Group, Vapen#jouwkeuze en Nicotinee het bewustzijn te vergroten en de politiek te overtuigen om een stevige stap richting een rookvrije toekomst te zetten.
Nicotinee
Door roken en vapen raken jongeren tegen hun wil verslaafd aan nicotine. De meesten komen er vervolgens nooit meer vanaf. Dat moet stoppen. Doel van het burgerinitiatief is dat jongeren niet meer worden verleid om te beginnen met vapen of roken, hierdoor ontstaat een nicotinevrije generatie. Daarom moet de verkoop van alle nicotinehoudende producten worden gekoppeld aan het geboortejaar. Ben je geboren op of na 1 januari 2012? Dan mogen er aan jou geen nicotinehoudende producten meer worden verkocht. Die maatregel gaat effect sorteren vanaf 2030 als kinderen die in 2012 zijn geboren 18 jaar worden. Vanaf dat moment gaat elk jaar de leeftijdsgrens van het verkoopverbod met 1 jaar omhoog en ontstaat er een nicotinevrije generatie.
Om te voorkomen dat zowel de huidige als de toekomstige generatie jongeren alsnog vroegtijdig verslaafd raken aan nicotine, is het belangrijk dat er veel zwaarder op het huidige en voorgestelde verkoopverbod wordt gecontroleerd. Om dit te bereiken is een aparte, nieuw op te richten toezichthouder noodzakelijk die zich specifiek op de bescherming van jongeren richt.
Het initiatief is in lijn met ontwikkelingen in het buitenland. Door een verkoopverbod van alle nicotinehoudende producten vanaf 2030 te koppelen aan het geboortejaar 2012 ontstaat een echte nicotinevrije generatie. In Denemarken, Australië, Nieuw Zeeland, Singapore en Maleisië worden al soortgelijke wetsvoorstellen besproken of doorgevoerd. Ook daar is gekozen voor het jaar 2030 als startdatum.
ConsumentenClaim, Rookpreventie Jeugd, Gezondheidskloof.nl en de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose willen dat vanaf 2030 de leeftijdsgrens voor de verkoop van (e-)sigaretten en andere nicotinehoudende producten jaarlijks met één jaar omhoog gaat en zijn daarom met dit initiatief gestart. Het initiatief heeft inmiddels meer dan 50.000 handtekeningen verzameld.