Terras met rookvrij bord

De Belgische regering verbiedt vanaf 1 januari 2027 roken en vapen op (en rond) terrassen. Rookkamers en shishabars verdwijnen ook, het kabinet kiest voor gezondheid.

België trekt de rooklijn door: per 1 januari 2027 geen roken of vapen meer op terrassen; rookkamers en shishabars sluiten. Volksgezondheid boven gemak, ondanks horecakritiek.

De federale ministerraad beslist: vanaf 1 januari 2027 worden Belgische terrassen rook- en vapevrij. Het verbod geldt op en rond publieke terrassen; publieke rookruimtes verdwijnen en ook shishabars en sigarenclubs gaan op slot. Daarmee voert de regering een afspraak uit het regeerakkoord uit en zet ze door op de koers van het tabaksplan. De motivatie is helder en duidelijk: bescherming van omstanders en minder “normalisatie” van roken in het straatbeeld. Of zoals Vandenbroucke het verwoordt: zien roken, doet roken.

De timing verschuift van eerder beoogd 2026 naar 2027 om de sector tijd te geven voor aanpassing. Horeca-Vlaanderen noemt het een donkere dag en vreest impact op beleving en omzet; gezondheidsorganisaties zien juist een logische stap na eerdere maatregelen zoals het verbod op wegwerpvapes en uitstalverboden. In Europees perspectief sluit België aan bij landen die rookvrij buiten willen maken; het land profileert zich hiermee opnieuw als voortrekker in jeugd- en omgevingsbescherming.

Wat betekent dit concreet? Rokers en vapers zullen straks bij elk café- of restaurantbezoek naar buitenruimtes zonder terrasfunctie moeten uitwijken; binnen aangewezen rookruimtes verdwijnen volledig. Voor gemeenten en uitbaters volgt handhaving en communicatie; voor het publiek verdwijnt een zichtbare rooknorm van de pleinen en straten. De lat ligt hoog, maar het doel is simpel: minder blootstelling, minder verleiding, en een stillere plek aan tafel voor wie géén rook wil inademen.

Bronnen (alfabetisch)