Truth Initiative, een grote non-profitorganisatie in Amerika die gericht is op een toekomst zonder tabak- en nicotineverslaving, pakt flink uit met een nieuwe campagne om jonge Amerikanen te helpen stoppen met vapen.
De organisatie merkt dat veel jongeren wel willen stoppen, maar hier moeite mee hebben door het gebrek aan hulpmiddelen en ondersteuning hierbij. De nieuwe campagne van Truth Initative genaamd Outsmart Nicotine, is er speciaal op gericht om 18- tot 24-jarigen deze ondersteuning wel te bieden.
De campagne bestaat onder andere uit reclames die jongeren moeten inspireren om te stoppen, aan de hand van herkenbare situaties en het gebruik van populaire muziek. In de advertenties worden kleine, dagelijkse overwinningen benadrukt, omdat deze kunnen leiden tot grotere gedragsveranderingen. Daarnaast biedt de campagne het 'EX Program', een stopprogramma dat is ontwikkeld in samenwerking met een ziekenhuis. Het programma is zo ingericht dat het rekening houdt met uitdagingen waar rokende jongeren veel mee te maken krijgen. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat het EX-programma de kans op stoppen met roken met wel 40% kan verhogen. Iedereen kan gratis starten met dit programma.
Het vape-gebruik onder jongeren is een groot probleem in Amerika. De generatie 18- tot 24-jarigen wordt er ook wel de 'JUUL generatie' genoemd, vernoemd naar het vape-merk JUUL dat onder Amerikaanse jongeren enorm populair geworden is. De vapes hebben vaak een smaakje en zijn makkelijk te verkrijgen. Bijna 1 op de 5 jongvolwassenen in Amerika loopt het risico op een levenslange nicotineverslaving, en velen van hen zijn door het vapen ook sigaretten of nicotinezakjes gaan gebruiken. Eerder wees Truth Initiative er al op dat elektrische sigaretten de laatste jaren alleen maar groter, sterker en goedkoper zijn geworden, en dus steeds aantrekkelijker voor jongeren.
Het EX-programma biedt degenen die wensen te stoppen met roken een grote online community die hetzelfde meemaakt en op maat gemaakte stopplannen met interactieve hulpmiddelen. Zo is er een programma waar via chatberichten advies en tips wordt uitgegeven, waar de personages in de video-advertenties ook gebruik van maken.
De campagne maakt ook gebruik van het zogenaamde Quit Collective; een serie waarin bekende content-creators hun ervaringen delen over het stoppen met roken en zo op een herkenbare manier anderen proberen te inspireren hun eerste stap te zetten naar een leven zonder nicotine. Door de nationale campagne hoopt Truth Initiate dus een positieve gedragsverandering teweeg te brengen onder Amerikaanse jongeren.