Zakenbank waarschuwt BAT voor effecten plain packaging
Dat plain packaging werkt, blijkt wel uit de actie van zakenbank Goldman Sachs richting British American Tobacco. Ze heeft de tabaksgigant gemeld dat hun winst de komende jaren met 5 miljard dollar zal afnemen. Als een soort Standard&Poor heeft Goldman Sachs daarom de rating verlaagd.
Een deel van de motivatie van de bank is fraai om te lezen, en geeft tegelijk een interessant inkijkje hoe de tabaksindustrie tot voor kort vrij spel had in de politiek. "Tabaksmultinationals hebben jarenlang plezier gehad van prijsverhogingen boven de inflatie, met dank aan de gunstige belastingmaatregelen en de vermindering van regeldruk, en als gevolg daarvan minder last van concurrentie. Maar, 3 jaar na de invoering, heeft plain packaging, samen met de accijnsverhogingen in Australië, voor een aanzienlijke verstoring gezorgd voor de winstmagneet van de industrie."
Kinderarbeid op Amerikaanse tabaksplantages
Tot vorig jaar was het tabaksplantages in de Verenigde Staten zelfs nog toegestaan om kinderen vanaf 12 jaar op de plantages te laten werken. Pas in 2014 werd die leeftijdsgrens verhoogd naar minimaal 16 jaar.
Noord Ierland ook op weg naar rookverbod in auto met kinderen
De Noordierse minister van Volksgezondheid, Hamilton, heeft onlangs een amendement ingediend op een wet die momenteel door het Noordierse parlement wordt behandeld. In het zuidelijker gelegen Ierland is een verbod al aangenomen door het parlement, maar is het nog niet ingegaan. Hamilton wil het voorbeeld van Engeland, Wales en Ierland volgen.
Nieuws uit Zuid-Oost Azië: Vietnam lanceert massamediacampagne
In de campagne spelen twee verschillende reclamespotjes een hoofdrol. Het ene spotje beschrijft de rol van roken op kantoor, met second-hand smoke (SHS) als onzichtbare moordenaar. Het tweede spotje laat een gezin met een jong dochtertje zien dat in een restaurant wil gaan eten waar verder veel gasten roken, om te laten zien wat de stoffen in de lucht kinderen aandoen.
De campagne wordt gevoerd op tv, grote schermen in het openbaar, en in sociale media. De campagne duurt tot en met eind januari.
Pagina 538 van 704